Урок 17. Система образів й особливості
сюжету «Казки про мертву царівну і сімох богатирів». Художні особливості казки
Мета: дати поняття про епітет, розвивати поняття про
антитезу; розвивати вміння образного і детального аналізу художнього тексту;
вдосконалювати навички зв’язного мовлення; виховувати естетичні смаки, повагу
до загальнолюдських цінностей.
Епіграф:
Свет мой, зеркальце! Скажи
Да всю правду доложи!
О.С. Пушкін
ХІД УРОКУ
І. Оголошення теми і мети
уроку.
ІІ. Мотивація навчальної
діяльності, коментування епіграфа.
Учитель бере в руки
«чарівне» люстерко і звертається до нього: «Шановне дзеркальце, чи не
допоможете ви нам проаналізувати «Казку про мертву царівну і сімох богатирів»
О.С. Пушкіна? Для нас це дуже важливо, адже ми хочемо зрозуміти, за
допомогою яких мовних засобів був написаний цей прекрасний твір». Хто з учнів
скаже чарівні слова з казки? (Після зчитування одним з учнів епіграфу люстерко
«пропонує» виконати низку завдань, щоб прийти до правильного висновку). Мета,
поетапні завдання уроку.
IІ.
Актуалізація опорних знань.
1. Експрес-опитування.
− Чому поет назвав свій твір казкою?
− Чому О. С. Пушкін називає царицю спочатку мачухою, потім бабою гнівною,
злою царицею, а згодом − злою мачухою?(У Пушкіна цариця наділена багатьма негативними
рисами. Вона заздрісна, мстива і схильна до самозамилування. Цариця схожа на
реальну жінку, розлютовану тим, що в неї є суперниця; «гнівна баба» не зовсім
схожа на традиційну казкову царицю, що втілює зло).
− Що розповідає поет про дитинство і юність царівни?
− Які вчинки і риси вдачі царівни-падчерки роблять її подібною до героїнь
народних казок?
− Пригадайте, в яких народних казках ви вже зустрічали образи падчерок.
− Чим приваблюють вас брати-богатирі і королевич Єлисей?
− Завдяки чому ми завжди безпомилково відрізняємо поезію від прози?
2. Експрес-тестування.
1. Прізвисько собаки у «Казці про мертву царівну…»:
а) Трезор;
б) Шарик;
в) Соколко.
2. Придане нареченої царя:
а) дорогоцінні прикраси;
б) дзеркальце;
в) скатерть-самобранка.
3. Отруйний плід:
а) груша;
б) вишня;
в) яблуко.
4. Продукт, яким царівна пригостила старушку:
а) хліб;
б) кисіль;
в) млинці.
5. Ім’я жениха царівни:
а) Мойсей;
б) Єлисей;
в) Феодосій.
6. Дівчина, яка відвела царівну до лісової хащі:
а) Смаглявка;
б) Білявка;
в) Чорнявка.
IV.
Формування нових знань, умінь та навичок.
1. Перевірка
випереджального домашнього завдання.
2. Словникова робота.
Тропи – слова і словосполучення в художньому творі,
які вживаються у переносному значенні. Вони дозволяють стисло і влучно
схарактеризувати якусь важливу рису предмета, явища, події, виявити до них
ставлення автора. У тропах знаходять яскравий вияв особливості індивідуального
сприйняття явищ дійсності, їх художнього осмислення та відтворення митцем.
Епітет (від грец. «додаток») − один з різновидів
тропів; художнє означення, що додається до назви предмета з метою підкреслити
його характерну рису, надати йому художньої виразності, поетичної яскравості
(наприклад: розбите серце, сіра зграя).
3. Коментоване читання.
Спираючись на текст,
діти з’ясовують, як автор ставиться до своїх героїв.
1. Образ цариці-матінки (полюбляє свого чоловіка, вся віддалася тузі: «С белой зо̀ри до̀ ночи…»).
2. Образ молодої цариці (зла мачуха, жорстока до підданих, підступна: «горда̀,
ломлѝва, своенравна и ревнива», лінива: «До̀ма в ту̀ пору без дела злая мачеха сидела»).
3. Характеристика царівни (скромна, роботяща, добра, лагідна: «белолица,
черноброва, нрава кроткого такого»).
4. Брати-богатирі (сміливі, чесні, добрі, віддані: Ко̀ли красная девица, будь нам милая сестрица…)
5. Королевич Єлисей (сподівається на вищу справедливість: «Помоля̀сь усердно Богу, отправляется в
дорогу»; вірний, надійний, невтомно
розшукує наречену: «За невестою своей
Королевич Елисей между тем по свету скачет»; ввічливий: «Свет наш солнышко!..», «Месяц, месяц, мой
дружок…»).
2. Визначення епітетів; робота з
таблицею.
Таблиця
Епітети у «Казці про мертву царівну і сімох богатирів» О.С. Пушкіна
Предмети
|
Епітети (мова оригіналу)
|
Друг
|
Милый
|
дівчина
|
Красная
|
богатирі
|
молодцы честные
|
яблуко
|
молодое, золотое;
румяно-золотисто
|
сонце
|
Красное
|
місяць
|
круглолицый, світлоокий
|
вітер
|
могуч, буйный
|
річка
|
Тихоструйная
|
темрява
|
Печальная
|
V. Закріплення знань, умінь та навичок.
1. Евристична бесіда.
− Як ще звертається до місяця королевич Єлисей? («позолоченный рожок»)
− Чи помітили ви, що слово «Чорнявка» в О.С. Пушкіна пишеться з великої
букви? Чому таке ім’я поет дає служниці? (Вона
мусить виконати «чорну», погану справу за наказом цариці).
− Як ставилися до царівни Чорнявка та брати-богатирі?
− Як поводиться цариця? Як вона розмовляє з дзеркалом, з Чорнявкою?
− Зазвичай у фольклорних творах добрі персонажі зовні прекрасні, а злі –
потворні. Чому цариця в казці О.С. Пушкіна «висока, струнка»? (Таким чином підкреслюється внутрішня
потворна сутність цариці)
− Який ще предмет у казці при всій своїй красі є втіленням страшної
небезпеки? (Яблуко)
− Чи можна вважати, що образи цариці і яблука доповнюють і пояснюють один
одного?
− За допомогою яких виразних засобів мови автор висловив своє ставлення
до персонажів?
− Які ще художні особливості тексту казки ви можете назвати? (Порівняння, антитеза).
2. Гра «Асоціації» (мачуха), (молода царівнп)
VI. Підведення
підсумків уроку.
Інтерактивна вправа
«Мікрофон».
Сьогодні на уроці я дізнався …
Казка про мертву царівну і сімох богатирів навчила мене …
VII. Домашнє завдання.
1. Завдання для всіх учнів: підготувати малюнки за мотивами улюблених
казок Г.К. Андерсена.
2. Індивідуальне випереджувальне завдання для творчої групи: підготувати
розповідь про життя і творчість Ганса Крістіана Андерсена (вчитель допомагає
п’ятикласникам знайти матеріал, регламентує час доповідей, перевіряє завдання
заздалегідь).
Комментариев нет:
Отправить комментарий