Тема: Подорож Скруджа в різдвяну ніч у часі та просторі.
Мета: виробляти
вміння аналізувати зміст художнього твору; розвивати логічне мислення, зв'язне
мовлення; удосконалювати навички виразного читання; виховувати людяність,
доброту, милосердя, уміння співчувати.
Обладнання: портрет
письменника, текст твору, робочі зошити.
ХІД УРОКУ
Подорожувати — означає кожної хвилини народжуватися і
помирати.
В. Гюґо
I.
ОГОЛОШЕННЯ
ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
II.
СПРИЙНЯТТЯ І
ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1.
Слово вчителя.
На сьогоднішньому уроці нас чекає незвичайна подорож.
Вона станеться у Святвечір — тієї найдивовижнішої ночі, єдиної на рік, коли
здійснюються всі мрії й бажання, стають реальними найфантастичніші речі. Ви
знаєте, що Різдво — це велике свято, торжество світла і добра, день очищення
душі від усякого зла.
2.
Завдання.
— Прослідкуйте, як сприймають свято Різдва герої твору.
3.
Складання цитатної таблиці.
Герої твору
|
Ставлення до Різдва
|
1.
Збирачі коштів для бідних
2.
Рудокопи
3.
Охоронці маяка
|
«У ці дні нестаток відчувається особливо гостро, а достаток
дає багато радості»
«Усі вони були одягнені по- святковому»
«Розпалили вогонь, потиснули один одному руки, побажали
один одному веселого свята»
|
4.
Клерк та його сім'я
|
«Усі тут були щасливі, задоволені один одним, раді святу,
вдячні долі»
|
5.
Фред
|
«Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити.
Хай живе Різдво!»
|
6.
Тім
|
«Добре, що мене бачили у церкві. Я каліка, і, напевне,
людям приємно, дивлячись на мене, згадувати в перший день Різдва, хто
примусив кульгавих ходити, а сліпих бачити»
|
7.
Ебізінер Скрудж
|
«Нісенітниця!»; «Дурниця!»; «Багато користі було тобі
від тих святок?»; «Я не балую себе на святках»; «Була б моя воля, я б такого
бевзя, котрий бігає і галасує "Веселі святці!" — зварив би живцем
укупі з начинкою»
|
4.
Бесіда.
1)
Яку подорож
запропонував Дух Минулих Свят?
2)
Розкажіть, яким Скрудж був у дитинстві?
3)
Що побачив герой під час подорожі з Духом Теперішніх
Свят?
4)
Що налякало Скруджа у майбутньому?
5)
Як ви гадаєте, що підштовхнуло героя звернутися з благанням
до Духа Майбутніх Свят? Зачитайте це благання.
6)
Подумайте, для чого Скруджеві посилалися подорожі.
7)
Як переплітаються у творі реальність і фантастика?
5.
Коментар учителя.
У творі досить тісно переплітається реальне і
фантастичне. Поряд з незвичайними подорожами, Духами, привидами автор зображає
важке життя бідного люду, сповненого злиднів, горя, голоду, страждань. Однак
саме вони володіють найбільшим багатством — мають добру душу, щирість,
милосердя, співчуття. І в цьому виявляється гуманізм великого письменника.
6.
Робота над текстом.
1)
Завдання.
а)
Знайдіть у тексті описи пейзажів (строфи І й V).
б)
Порівняйте внутрішній стан героя зі станом природи.
2)
Складання таблиці
«Внутрішній світ героя і пейзаж».
Строфи Стан природи
|
Стан героя
|
І «Стояла холодна, похмура погода, та й до того ж іще
запав туман...»
|
«Скрудж з'їв свій похмурий обід у похмурій корчмі...»
|
V «Ні імли, ні туману! Ясний день...» «Золоте сонце!
Прозоре свіже повітря!»
|
«Подякуй небу і світлому святу Різдва! — На коліна!»
|
3)
Запитання.
—
З якою метою автор наводить описи природи? (Вони допомагають
розкрити внутрішній стан героя.)
7.
Коментар учителя.
Прийом, використаний Ч. Діккенсом, називається
паралелізм. Назва прийому походить від слова грецького походження: «паралельний»
— той, що знаходиться або йде поруч. Паралелізм здавна використовувався у
народній поезії, особливо — паралельні образи з життя природи і людини. Ч.
Діккенсу цей прийом дає можливість підкреслити зміни, що відбуваються у душі
героя.
8.
Завдання.
Скласти план подорожей Скруджа (за варіантами).
Орієнтовні
плани
Перший варіант. «Подорож у Минуле»
|
1. Різдвяне місто.
2. У школі.
3. У лавці Фіззіунга.
4. Забуте кохання.
|
Другий варіант.
«Подорож у Сучасне»
|
1. Різдвяний ранок.
2. Свято в родині Боба Крет- чита.
3. Біля багаття рудокопів.
4. На маяку.
5. У домі племінника.
6. У бідняків.
7. Зустріч із Злиднею та Неосвіченістю.
|
Третій варіант.
«Подорож у Майбутнє»
|
1. На біржі.
2. Розмова перехожих.
3. У лавці лахмітника.
4. Біля ліжка небіжчика.
5. У родині боржника.
6. На цвинтарі.
7. Благання про помилування.
|
III.
ЗАКРІПЛЕННЯ
ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1.
Завдання.
1)
Скласти план повісті.
Орієнтовний
план
1.
Самотній Різдвяний вечір.
2.
Зустріч з привидом Марлі.
3.
Подорожі з Духами Часу.
4.
Переродження героя.
2)
Подумати, у чому полягає виховне значення повісті?
2.
Слово
вчителя.
Різдвяна історія Ч. Діккенса схожа на казку зі щасливим
кінцем. Як і кожна казка, вона має свій підтекст. Письменник нагадує людям, що
часто у своїх нещастях винні вони самі, у їхніх руках змінити життя на краще,
жити у мирі та злагоді, бути добрими і милосердними. Потрібно хоча б іноді
аналізувати свої вчинки, і тоді стануть зрозумілими помилки, які треба
виправляти завжди вчасно. Так думав письменник, який бажав бачити всіх людей
щасливими. Його мрії були ілюзорними, та все ж він змушував людей замислитися
над власним життям.
IV.
ДОМАШНЄ
ЗАВДАННЯ
Дібрати цитати до образу Скруджа; скласти план-маршрут
подорожей героя; прочитати «Завершення» (останній розділ).
Завантажити
Спасибо огромное за ответы а то у нас в школе тема"Різдв'яна пісня у прозі"
ОтветитьУдалить