пятница, 13 марта 2015 г.

«Я вибираю зорі» (новели Р. Д. Бредбері «Канікули», «Все літо за один день», «Зелений ранок»).

Тема. «Я вибираю зорі» (новели Р. Д. Бредбері «Канікули», «Все літо за один день», «Зелений ранок»).
Мета: поглибити знання учнів про творчість американського письменника-фантаста Р. Бредбері, донести до них морально-філософський зміст новел.
Обладнання: виставка книг Р. Бредбері; записи музики В. А. Моцарта.
Зорі твої, якщо твоя голова, руки і серце створені для зірок.
Р.Д. Бредбері
I.       ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
II.      СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Інсценізація «Р. Бредбері у дитинстві».
Рей. (сидить, читає).
Джек. Рею, ходімо грати у футбол.
Б і л л. Рею, кинь ти цю книжку, ходімо краще у футбол пограємо. Рей (махнув рукою, продовжує сидіти і читати). Джек. Білле, ходімо, ти ж знаєш, що його краще не чіпати. Він прямо з глузду з'їхав від своїх книжок.
Білл. Нічого подібного. Він, правда, багато читає, але хло­пець нічого. Його цікаво слухати. Давай підемо до нього, хай розповість що-небудь цікаве. (Підходять до Рея.) Білл. Привіт, Рею! Рей. Привіт, Білле! Привіт, Джеку!
Білл. Що читаєш, хлопче?
Рей. Ой, хлопці, дуже цікава книжка. «Марсіанський воя­ка» називається.
Джек. Який вояка?
Рей. Мар-сі-ан-ський, тобто з Марсу. Планета є така, там, у небі. Живуть там люди, марсіанами звуться. І ось вони по­винні захищати свою планету від різних чудовиськ. А вояка цей — їхній герой, чудовий хлопець, він б'ється з чудовиська­ми. Жаль, що ця книга закінчилася, а на наступну грошей не вистачає.
Білл. Погано. Що ж робити?
Рей. Не знаю. (Сидить, думає.) Ура! Придумав! Сам напишу продовження.
Джек. Як це?
Рей. А ось так. Візьму олівець, папір, сяду і напишу. Доб­ре, хлопці, прощавайте. Ніколи мені з вами говорити. Я пішов писати.
І що ви думаєте, Рей дійсно написав своє продовження книги «Марсіанський вояка». А було йому на той час лише 5 років. Че­рез багато років з'явилася справжня книга, потім друга, третя... Тепер їх налічується близько 800. На уроці ми ознайомимося з трьома оповіданнями письменника: «Все літо за один день», «Канікули», «Зелений ранок».
Головну думку цих оповідань сформулював сам Р. Д. Бред­бері: «Я вибираю зорі». Наш урок так і називається.
Чому саме зорі? Тому що людину завжди чарувало зоряне небо у хвилини радості і горя. Існує легенда: коли народжується людина, на небі загорається його зірка. Вона горить весь час, доки ця людина живе на землі. Якщо людина творить добро, зірка горить яскравіше, і гасне, коли людина заподіє комусь зло, біль.
У кожної людини є своя зірка. Але кожному потрібно дотяг­нутися до неї. Як це зробити? Нам допоможе Рей Бредбері.
3.      Інсценування уривка з оповідання «Все літо за один день».
Учитель. Ми з вами знаходимося на далекій і загадковій планеті Венері. Тут весь час ідуть дощі. І лише один раз за сім років на дві години з'являється сонце. Починається весна. На думку вчених, цей день має настати сьогодні. Через декілька годин має з'явитися сонце. А ви пам'ятаєте, яке воно, сонце?
Перша дівчинка. Мені здається, воно жовте.
Друга дівчинка. А я гадаю, що тепле.
Учитель. Марго, а ти пам'ятаєш, яке сонце? Марго. Так, пам'ятаю. Воно велике. Як мідяк! Перша дівчинка. Це неправда! Марго. Воно — як вогнище!
Друга дівчинка. Брешеш, нічого ти не пам'ятаєш. Марго. Ні, пам'ятаю, пам'ятаю. Здається мені, сонце — це квітка, яка квітне лише годину.
Учитель. А хто у нас заговорив віршами? Марго. Я, воно... якось... вийшло... само... Учитель. Молодець!
Хлопчик. Ха-ха-ха! Неправда усе це! Не могла вона на­писати вірш!
Марго. Ні, можу, можу! Тому що пам'ятаю все те, що за­були ви. Через те ви мене й недолюблюєте.
\
4.      Бесіда.
1)Як  ви вважаєте, чи справедливо стверджує Марго, що діти її не люблять?
2)      Чому так склалося?
3)      Як на вашу думку, що Марго пам'ятає про усіма забуте? Чому?
4)      Як діти вчинили з Марго?
5)      Як ми називаємо цей вчинок? (Жорстокість.)
6)      Чи зрозуміли діти, що вони скоїли? Чому ви так вирішили?
7)      Як на вашу думку, чи можна вчинок дітей назвати злочином?
5.      Слово вчителя.
Так, вчинок дітей — це злочин. Мудрий російський письмен­ник Лев Толстой говорив: «Жорстокості, як і війни, не повинно бути ніколи».
Своїм оповіданням Рей Бредбері ніби попереджає: «Люди! Не робіть зла! Схаменіться! Доки не пізно!».
6.      Виразне читання.
Вчитель виразно читає уривок з оповідання «Канікули» (по­чаток) у сопроводі музики В. А. Моцарта.
7.      Бесіда.
1)Що вразило вас, коли ви слухали початок цього оповідання?
2)      Що трапилося напередодні?
3)Які почуття охопили героїв, коли здійснилися їхні бажання?
4)      Чого герої боялися потім? (Самотності.)
5)      Чого їм тепер хотілося найбільше? (Зустріти людей.)
6)      Як ви думаєте, що написав хлопчик у записці?
7)      А якби писали дорослі, що написали б вони?
8)      Чому мати боялася, що бажання її сина не буде співпадати з її власним?
9)      Як на вашу думку, чи були дитина й дорослі щасливі? Чому? 10) Коли людина може бути щасливою?
8.      Слово вчителя.
Навколишній світ із його перенаселенням, екологією, злом та жорстокістю чужий людині з душею, тобто нормальній людині. «Людино, стань кращою, добрішою», «возлюби ближнього сво­го», «не убий», «не вкради». Так учить нас Біблія. Живи саме так, і тоді у тебе не буде необхідності тікати від усіх. Тому що самотність — це не вихід. Самотність — найстрашніше, що є на землі. Це гірше смерті.
9.      Бесіда. Аналіз оповідання «Зелений ранок».
1)Що змусило Бенджаміна Дрісколла залишитися на небезпеч­ній для нього планеті?
2)      Для кого він садив дерева?
3)      Визначте головну думку оповідання. (Поспішайте робити доб­ро. Потрібно уміти творити добро і дарувати його людям.)
4)      Якою має бути людина, щоб досягнути зірок?
5)      Як людині «дійти» до зірки?
L0. Заключне слово вчителя.
Людина має бути красивою, доброю, творцем, повинна умі­ти цінувати оточуючих, тобто, жити за законами Краси, Доб­ра, Творчості. Російський письменник А. П. Чехов писав: «Ми нестримно йдемо до зірки, що горить там удалині». Дотягнутися до зірки можна, якщо «твоя голова, руки і серце створені для зірок». (Р. Бредбері.)
III. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати твір-роздум на тему «Яка вона, моя зоря?». Підго­тувати повідомлення про А. де Сент-Екзюпері; перечитати його твір «Маленький принц».



Комментариев нет:

Отправить комментарий