Тема. Романтика подорожей і пригод у романі Р. Л. Стівенсона «Острів
скарбів».
Мета: допомогти учням зрозуміти зміст роману; розвивати
навички усного малювання, переказу, виразного читання, аналізу тексту, уміння
відокремлювати найголовніші моменти, робити порівняльний аналіз тексту;
формувати зацікавленість до літератури.
Обладнання: тексти роману Р. Стівенсона «Острів скарбів»; ілюстрації до твору.
I.
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
II.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Презентація малюнків за сюжетом роману Р. Стівенсона, їх
оцінювання.
III.
III. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ
НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1.
Слово вчителя.
Багатоплановість Роман
«Острів скарбів», простий і легкий на перший погляд,
роману «Острів виявляється досить багатоплановим. Твір
має традиційні аван-
скарбів» тюрні
елементи: розповідь про піратів, пригоди на морі, загуб
лений серед морських просторів острів. Та разом із тим
роман досить оригінальний. Він побудований за принципом захопливої хлоп'ячої
гри, що надихається енергійною мрією та вимагає від юного героя великих затрат
сил та енергії.
2.
Бесіда.
1)
Коли виникла ідея
подорожі? (Тоді, як до сквайра Трелоні та лікаря Лайвсі потрапили папери
старого пірата з картою, що містила дивні позначки. Вони вирішили вирушити у
плавання.)
2)
Як називалося судно? («Іспаньйола».)
3)
Хто дізнався про
те, що команда складається з піратів? (Джим Хокінс.)
4)
Як це сталося? (Хлопчик сидів у діжці з-під яблук і почув
розмову Сільвера з молодим матросом.)
3.
Переказ тексту.
1)
Розкажіть, як матроси «Іспаньйоли» висадилися на довгоочікувану
землю.
2)
Розкажіть, які пригоди сталися з Джимом на суші і на
морі.
4.
Слово вчителя.
Один із розділів роману називається «Островитянин». Розповідається
у ньому про Бена Гана, ще одного Робінзона.
5.
Бесіда (продовження).
1)
Хто вперше
зустрівся з Беном Ганом? (Джим Хокінс.)
2)
Скільки років Бен прожив на острові? (Три.)
3)
Як герой там опинився? (Його висадили на острів пірати.)
4)
Розкажіть історію життя Бена Гана.
5)
Як він допоміг Джиму? (Дав йому човен.)
6)
Яка подальша доля героя? (Його забрали на «Іспаньйолу».
Бен Ган покаявся перед капітаном у тому, що допоміг Сільверові втекти, оскільки
думав, що пірат загрожує команді.)
6.
Порівняльна характеристика героїв.
Порівняйте долі Робінзона Крузо і Бена Гана. (Герої мають
багато спільного: обох батьки застерігали від спокус, обоє не послухали цих
порад (Бен Ган пиячив і грав в орлянку); обоє жили на безлюдному острові;
збудували човни; перебуваючи на самоті, проаналізували свої вчинки, покаялися.
Та є і відмінності: Робінзон потрапив на острів у результаті корабельної
аварії, Бена Гана висадили пірати, покаравши за те, що не знайшли захованих там
скарбів. Робінзон навчився готувати, сіяти, робив посуд, Бен — голодував.
Робінзон вів календар, Бен — ні. Робінзон читав Біблію, Бен просто молився.
Робінзон слідкував за своїм зовнішнім виглядом, Бен за три роки став подібним
до чудовиська.)
1)
Як письменникові вдається тримати читача у постійній напрузі?
2)
Які художні прийоми використовує автор?
Автор використовує діалог, який значно пожвавлює сюжет,
насичує дію. Він «змушує» героїв «вживатися» у вигадані ним самим обставини.
Роман побудований за принципом гри, тому він захоплює читача. Насиченість
несподіванками інтригує, стимулює увагу читача, будить фантазію.
IV.
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1)
Визначте тему, ідею роману. (Тема — розповідь про подорож
команди «Іспаньйоли» за скарбами пірата Флінта.
Ідея — зображення сили людини, яка виявляється у життєвих
випробуваннях, уславлення інтелекту, фізичних, духовних сил особистості, що є
необхідною умовою перемоги.)
2)
У чому, на вашу думку, полягає романтика подорожей у пригодницькому
романі?
3)
Назвіть головні ознаки пригодницького роману і віднайдіть
їх в «Острові скарбів».
4)
Як ви вважаєте, чому пригодницькі романи цікаві й нині?
V.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дібрати цитати до характеристики образу Джима Хокінса.
Комментариев нет:
Отправить комментарий