пятница, 13 марта 2015 г.

Засудження жаги до збагачення, зрадливості, підступності (образи пірата Сільвера та його поплічників).

Тема. Засудження жаги до збагачення, зрадливості, підступності (образи пірата Сільвера та його поплічників).
Мета: навчати учнів робити узагальнення з вивченого твору; поглиблювати навички аналізу художніх образів; розвивати зв'язне мовлення, навички виразного читання; виховувати негативне ставлення до людських вад.
Обладнання: тексти роману Р. Стівенсона «Острів скарбів»; ілюстрації до твору.
I.                  ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
II.               АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1.                 Перевірка письмових робіт, виконаних удома, їх оцінювання (4—5 учнів).
2.                 Вікторина «Відгадай героя».
1)                «Це був високий, міцний, огрядний чоловік із темним, за­смаглим обличчям. Засмальцьована косичка стирчала над ко­міром його брудної синьої куртки. Руки у нього були зашка­рублі, порізані, з чорними поламаними нігтями, а шабельний шрам на щоці — бруднувато-білявого кольору зі свинцевим відтінком».
                                                                                                    (Старий моряк.)
2)                «Веселий ... у сніжно-білій перуці, зі жвавими чорними очима».
                                                                                                      (Лікар Лайвсі.)
3)                «І сам я теж вирушаю в море! У море на шхуні з боцманом, що грає на ріжку, з моряками, що носять косички і співа­ють своїх пісень! Вирушаю в море, до таємничого острова, шукати закопані у землю скарби».
                                                                                                     (Джим Хокінс.)
4)                «Він був одягнений, як морський офіцер, в добротну синю форму. Всміхаючись ішов він нам назустріч, щосили наслі­дуючи моряцьку ходу».
                                                                                                  (Сквайр Трілоні.)
5)                5)      «Дивне створіння перебігало від дерева до дерева зі швид­кістю оленя. Воно рухалося на двох ногах, по-людськи, хоча дуже низько прихилялося до землі, ледве не згибаючись вдвоє».
                                                                                                             (Бен Ган.)
III.           СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1.                 Слово вчителя.
Значне місце у романі «Острів скарбів» належить образам піратів. Відомо, що піратство існувало з прадавніх часів. Були часи, коли воно набуло узаконеного характеру і правителі Англії навіть знаходили у піратах підтримку для боротьби з флотом ворожих країн та додаткове джерело поповнення казни. У лі­тературі існували образи «морського хижака» і «благородного корсара». У піратській темі певний час панувала навіть роман­тична традиція, що ідеалізувала морського розбійника.
У романі Стівенсона згадується знаменитий пірат Флінт, який був свого часу грозою морів. Але він зображений тут без будь-яких прикрас.
2.                 Бесіда.
1)                Якими зображено піратів у романі? (Вони хижі, злі, практич­ні, мародери, ненавидять один одного, охоплені прагненням наживи, дуже підступні.)
2)                Якими були стосунки піратів між собою? (Дуже жахливі. Ці люди не розуміють добра, у них повністю відсутня поряд­ність. Єдине, що їх хвилює,— це гроші.)
3)                Як ви вважаєте, що є рушійною силою їхніх вчинків? (Жага до збагачення; блиск золота засліпив їхні очі.)
4)                Наведіть приклади із тексту, що підтверджують вашу від­повідь щодо піратських стосунків.
5)                Яке ваше ставлення до цих людей? (Вони викликають огиду.)
3.                 Рольова гра «Історія Джона Сільвера».
Учні розповідають про пірата, уявляючи себе ним.
4.                 Усне «словесне малювання».
¾               Яким ви «бачите» Джона Сільвера?
5.                 Робота з текстом.
У пригодницьких романах обов'язково присутні елементи ек­зотики. Знайдіть їх у тексті. (Морська подорож, невідомий острів, піратські будівлі, скелет, що вказує на сховище піратів тощо.)
6.                 Обговорення проблемного запитання.
¾               Як ви гадаєте, чому роман закінчується розповіддю Джи­ма? Чому юнак не вказує координати острова, де ще залишилися скарби?
7.                 Коментар учителя.
Відомо, що всі походи за скарбами закінчуються трагічно. Кров, смерть, нещастя завжди супроводжують тих, кому золото засліпило очі. Джим не хотів цього, тому й не вказав коорди­нати острова. Він учинив мудро.
8.                 Обговорення проблемного запитання.
¾               Як ви розумієте назву твору? Аргументуйте свою думку.
9.                 Коментар учителя.
Острів скарбів — це не просто частинка землі серед розбурха­ного океану, на якій заховано золото. Ця назва має ще й сим­волічне значення. У душі кожної людини повинен бути острів, де міститься добро, порядність, милосердя, любов. Саме це і є найбільшим скарбом. Джим Хокінс молодий. У нього попереду
все життя. Але можна бути спокійним: духовні скарби він не розгубив. Вони не згасли навіть тоді, коли він був серед піратів, де панували зло й жорстокість.
IV.           ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання для контролю.
1)                Які роздуми виникли у вас після прочитання роману «Острів скарбів»?
2)                Чому навчає роман Р. Стівенсона?
3)                Якою людиною, на вашу думку, стане Джим Хокінс?
V.               ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготуватися до письмового твору за творчістю Дж. Лондона, Ш. Петефі, Р. Стівенсона (за матеріалом вивчених творів).

Комментариев нет:

Отправить комментарий