пятница, 13 марта 2015 г.

Уславлення сміливості, винахідливості, порядності у романі Р. Л. Стівенсона «Острів скарбів».

Тема. Уславлення сміливості, винахідливості, порядності у романі Р. Л. Стівенсона «Острів скарбів».
Мета: поглиблювати навички аналізу художнього образу, робити порівняльну харак­теристику; розвивати зв'язне мовлення, уміння виразно читати, усно «словесно малювати»; сприяти вихованню у школярів мужності, сміливості, порядності.
Обладнання: тексти роману Р. Стівенсона «Острів скарбів»; ілюстрації до твору.
Порядний той, хто своє право ви­значає своїм обов'язком.
Ж. Лакордер, французький письменник, державний діяч XIX століття
I.                  ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
II.               СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1.                 Слово вчителя.
Юних читачів завжди захоплюють сильні й мужні характери, оскільки молодість прагне знайти зразок, до якого слід прагнути. Наймолодшим героєм роману «Острів скарбів» є Джим Хокінс.
2.                 Усне «словесне малювання».
¾               Яким ви уявляєте собі цього героя? Опишіть його зов­нішність.
3.                 Бесіда.
1)                Що читачеві стає відомо про дитинство Джима? (Його бать­ко мав корчму «Адмірал Бенбоу» і йому доводилося пра­цювати там.)
2)                Яка пригода підштовхнула хлопця до серйозних вчинків? (Смерть капітана, що мешкав у їхньому трактирі.)
3)                Якими були стосунки Джима з лікарем Лайвсі? (Дружніми, доброзичливими. Хлопець довіряв йому, поважав його.)
4)                Що приваблювало Джима у цьому чоловікові? (Хлопець ріс без батька, а лікар Лайвсі ставився до нього з великою по­вагою, добром, визнавав розум, цінував людську гідність.)
5)                Як Джим діяв у критичних ситуаціях? (Розсудливо, робив правильний вибір.)
6)                Який відчайдушний вчинок зробив Джим? (Хотів дістатися піщаної коси, знайти білу скелю і подивитися, чи не там Бен Ган сховав свого човна.)
7)                Чим це скінчилося? (Він опинився у відкритому морі.)
8)                Що, на вашу думку, Джим зробив неправильно? (Хлопець здійснив самовільний вчинок. Нікого не попередив, покинув людей напризволяще, хоча врешті-решт усе закінчилося бла­гополучно і хлопець багатьох урятував.)
9)                Як поводиться Джим у ворожому таборі? (Мужньо і сміливо.)
10)           Перед яким вибором став хлопець? (Або перейти на бік піра­тів, або залишитися чесним і порядним, але загинути).
11)           Подумайте, чому Джим не пішов із доктором Лайвсі, коли той йому запропонував? (Джим дав піратам слово, а пору­шувати його непорядно.)
12)           Як ставилися до Джима члени команди? (Дуже добре. Вони його любили й піклувалися про нього.)
13)           Чи згодні ви з думкою капітана Смоллетта, який сказав: «Ти по-своєму, можливо, й непоганий хлопець, але даю тобі слово, що ніколи більше я не візьму тебе в море. Бо ти з породи пестунів і робиш усе, що захочеш...»?
4.                 Творча робота.
               Схарактеризуйте образ Джима Хокінса. (Юнак має цілісний характер. Порядний, сміливий, він здатен вийвляти ініціативу, ризикувати, робити правильний моральний вибір. Він допитли­вий, рішучий, має здоровий глузд.)
5.                 Робота з епіграфом.
               Як слова, що слугують епіграфом уроку, перекликаються з рисами вдачі Джима? Доведіть свою думку, підтвердіть фактами.
6.                 Порівняльна характеристика героїв.
¾               Порівняйте образи Джима Хокінса («Острів Скарбів» Р. Сті­венсона) і Діка Сенда («П'ятнадцятирічний капітан» Ж. Берна). Знайдіть спільні та відмінні риси.
Джим Хокінс
Дік Сенд
Спільне
1.   Обоє юні, прийняті на корабель юнгами.
2.   Сміливі, рішучі, допитливі, у критичних ситуаціях можуть приймати рішення.
3.   На обох великий вплив мали дорослі.
4.   Стоять перед моральним вибором, приймають правильне рішення.
5.   Чесні, порядні, розумні. Поважають дорослих.
6.   Уміють цінувати добре ставлення до себе.
Відмінне
1.   Має матір.
2.   Вважали улюбленцем на кораблі.
3.   Схильний до необдуманих вчинків.
4.   Запальний.
1.   Сирота.
2.   Дика сприймали як до дорослого.
3.   Дік завжди зважував свої вчин­ки розумом.
4.   Завжди розсудливий.
7.                 Бесіда.
1)                Що вам відомо про сквайра Трелоні, лікаря Лайвсі, капітана Смоллетта?
2)                Яке ваше ставлення до цих героїв? Висловіть свою думку про вчинки і характер цих героїв.
8.                 Складання плану характеристики героя (на вибір учителя).
Орієнтовний план до образу Джима Хокінса
1.                 У корчмі «Адмірал Бенбоу».
2.                 Нічна пригода.
3.                 Юнга на кораблі.
4.                 На острові.
5.                 Зустріч із Беном Ганом.
6.                 Необдумані вчинки.
7.                 У полоні.
8.                 Порятунок і повернення додому.
III.           ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Рольова гра.
Усна розповідь про героя за складеним планом (4—5 учнів).
IV.           ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дати письмову відповідь на питання: «Що приваблює мене в образі Джима Хокінса? Дібрати цитатний матеріал до образу Сільвера та його товаришів.


Комментариев нет:

Отправить комментарий