Тема.
А. де Сент-Екзюпері. Життєпис письменника. «Маленький принц». Притчовий характер
твору, його гуманістичний зміст.
Мета: ознайомити
учнів із життям і творчістю А. де Сент-Екзюпері; допомогти засвоїти поняття
«філософська казка-притча», розвивати навички аналізу ідейно-художнього та
філософського змісту твору «Маленький принц»; сприяти морально-етичному
вихованню учнів.
Обладнання:
фотопортрет письменника, виставка його творів; тексти казки-притчі «Маленький
принц» у перекладі А. Перепаді; словник літературознавчих термінів.
Найскладніший
політ — це політ над собою.
А. де
Сент-Екзюпері
I.
ОГОЛОШЕННЯ
ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
II.
СПРИЙНЯТТЯ
І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1.
Робота
з епіграфом.
1.
Як ви розумієте слова французького письменника?
2.
Якою ви уявляєте людину, що висловила таку думку?
3.
Чи кожна людина здатна на політ над собою?
4.
Повідомлення
заздалегідь підготовлених учнів про життя і творчість А. де Сент-Екзюпері.
А. де Сент-Екзюпері: людина і письменник
А. де Сент-Екзюпері народився 1900 року у місті Ліоні в сім'ї збіднілих
аристократів. Батько його був страховим інспектором, мати — талановитою
художницею, людиною високої культури. Саме мати розкривала перед дітьми
чарівний світ життя, навчала сприймати красу душею. Вона зуміла створити таку
атмосферу, яка допомогла розвинути розумові й творчі здібності дітей. Дитячі
роки залишили в душі письменника такий глибокий слід, що він навіть у зрілому
віці завжди говорив: «Я родом із Дитинства».
Хлопчик був мрійником, писав вірші, малював, грав на скрипці, хоча
захоплювався і технікою. А ще він марив небом. У 13 років Антуан уперше
здійснив політ на літакові, й у нього з'явилася мрія стати льотчиком. Заради
неї Антуан кинув навіть улюблену архітектуру. Він став пілотом.
20 — 30-ті роки XX ст. були роками «молодості» авіації. На ще недосконалих
машинах пілот Сент-Екс (так називали його друзі) оволодів технікою нічних
польотів, вчився керувати гідролітаком, прокладав перші повітряні траси. Не
один раз він розбивався, але завжди боровся за життя і перемагав, часто
ризикуючи, летів на допомогу друзям. Сент-Екзюпері завжди відчував
відповідальність за людей і перед людьми. І чим частіше бачив смерть, тим
більше любив життя. Чим довше бував у небі, тим більше вабила його земля. Йому
хотілося бачити її мирною та щасливою. З'являлися думки, якими не можна було не
поділитися з людьми. Так пілот Сент-Екс став письменником Сент-Екзюпері. Він
почав із повістей «Південний поштовий» (1929) і «Нічний політ» (1931) — про
життя та працю льотчиків. Під час громадянської війни в Іспанії письменник із
тривогою пише про майбутню долю Європи, якій загрожує фашизм. Турботою та
любов'ю до людей пройнята повість «Планета людей» (1939).
Коли почалася Друга світова війна, льотчикові Сент-Екзюпері лікарі
заборонили літати: далися взнаки старі рани. Та він повертається і воює аж до
того дня, коли Францію захопили фашисти. Потім письменник змушений був
емігрувати до СІЛА. Скорботою про долю Франції, гнівом до ворога, що топче
землю Європи, вірою в світле майбутнє планети, на якій має перемогти розум,
наповнені сторінки повісті «Військовий льотчик».
В ім'я незалежного мирного життя на всій планеті Сент-Екзюпері знову
добивається права літати. Скалічений, поранений, він навіть не міг без допомоги
товаришів одягти комбінезон і сісти в кабіну — але ще міг вести машину й літати
у розвідку. Однак 31 липня 1944 року його літак не повернувся на базу... Пілот
Сент-Екс назавжди залишився у небесах, а письменник Сент-Екзюпері прийшов до
людей, щоб допомогти їм зрозуміти самих себе.
5.
Слово
вчителя.
Історія створення казки
«Маленький принц»
Задум жодного із закінчених творів Сент-Екзюпері не виношував так довго,
як «Маленького принца». По-справжньому мотиви цього твору почали складатися з
початком Другої світової війни. У той час Сент-Екзюпері часто малював один і
той же малюнок: маленький хлопчик із крильцями і без них здивовано дивиться
із-за хмар на землю. Цей дивовижний хлопчик дедалі більше не давав спокою
письменникові, льотчикові, бійцеві. Казка була написана у Нью-Йорку протягом
1942 року і вийшла друком навесні 1943 року. Це був останній твір
Сент-Екзюпері. Він став переконливим доказом повного поетичного самопізнання людини.
«Маленький принц» яскравим світлом осяває й інші твори письменника. Без нього
взагалі важко зрозуміти глибину задумів і прагнень митця. Маленький принц —
улюблений герой Сент-Екзюпері, виразник його найпотаємніших думок і сподівань.
У «Листі заручника» письменник відзначав: «Мені байдуже, уб'ють мене на
війні чи ні. Але якщо я повернуся живим з цієї "невдячної, але необхідної
роботи", переді мною постане тільки одне запитання: що потрібно сказати
людям?».
Що хотів сказати людству письменник Сент-Екзюпері у своїй філософській
казці-притчі «Маленький принц», ми й повинні дізнатися.
Притча — повчальна алегорична оповідь, в якій фабула підпорядкована
моралізаційній частині твору. У притчі зосереджена певна дидактична ідея. Цей
твір став одним із засобів вираження морально-філософських роздумів, нерідко
протилежних загальноприйнятим, панівним у суспільстві уявленням.
1)
Прочитайте виразно присвяту.
2)
Кому присвячений твір? (Леону Верту, кращому другу письменника.)
3)
У чому полягає значення присвяти?
4)
Як ви розумієте слова: «Адже усі дорослі спочатку були дітьми,
тільки мало хто з них про це пам'ятає»? (Світ дітей значно чистіший за світ
дорослих. Цей твір — відповідь письменника на усі ті суперечки, що були у нього
з Леоном Вертом. Водночас автор підкреслює нікчемність усіх розходжень у
поглядах перед наявністю того прекрасного, що є у кожніхі людині, навіть коли
воно дуже глибоко заховане.)
5)
Поміркуйте над назвою твору. Які асоціації, почуття вона
викликає? (Перша асоціація — з казкою, адже саме там головні герої — принци та
принцеси. Але розмірковуючи над назвою, можна піти далі: принц у народній казці
— це втілення шляхетності, ідеалу людини. Отже, назва «Маленький принц» може
бути сприйнята і як авторський пошук ідеалу, його розвиток, зростання, і як
туга за втраченою людством шляхетністю почуттів, вчинків, і як заклик стати на
захист цих ідеалів. Сама вже назва, «Маленький принц», створює образ чогось
неймовірно тендітного, беззахисного, викликаючи почуття ніжності й легкого
смутку.)
8.
Бесіда.
1)
Як ви гадаєте,
кому адресована казка: дітям чи дорослим? Чому? (Дорослим і дітям. Дорослі
створюють усі проблеми, що існують на світі. Але вони ще й відповідають за
дітей, яких треба виховувати.)
2)
Знайдіть ознаки казки й притчі у творі. (Незвичний сюжет,
персоніфікація рослин, тварин (Лис, Троянда, Змія) — це елементи казки. У творі
багато алегорій (баобаби, вода), подаються морально-філософські роздуми
письменника — це елементи притчі.
3)
Які, на вашу думку, повчальні моменти містить
казка-притча А. де Сент-Екзюпері? (Твір містить філософські роздуми про сенс
життя людини. Письменник прагне переконати людей, що головне — це їхні душі,
ставлення до матеріальних та моральних цінностей. Треба любити життя, людей і
ти будеш щасливим.)
4)
Якими спогадами свого дитинства автор починає твір?
5)
Як ви вважаєте, чому оповідач показував свій малюнок тим,
«хто, здавалося, мав світлий розум»?
6)
Які цінності людського життя захищає у своєму творі А. де
Сент-Екзюпері?
7)
Який образ твору допомагає усвідомити беззахисність
людини?
8)
У чому полягає гуманістичний зміст твору? (Твір пройнятий
любов'ю до людини, прагненням достукатися до її душі, сколихнути, змусити
замислитися й очиститися від усього нещирого й непотрібного, повернути втрачену
дитячу щирість, чистоту, безпосередність.)
III.
ЗАКРІПЛЕННЯ
ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1.
Запитання
для контролю.
1)
Що вас вразило у розповіді про життя письменника?
2)
Назвіть найвідоміші твори письменника.
3)
Як ви розумієте вислів А. де Сент-Екзюпері: «Певна річ,
покликання допомагає вивільнити в собі людину, але треба, щоб людина могла дати
волю своєму покликанню»?
4)
Подумайте, у чому вбачав своє покликання А. де Сент-Екзюпері.
Від чого він застерігав?
5)
Пригадайте, коли було написано філософську казку «Маленький
принц»?
6)
Як ви вважаєте, чи пов'язаний зміст казки з подіями, що
відбувалися у світі?
7)
Яке враження справив на вас «Маленький принц»?
IV.
ДОМАШНЄ
ЗАВДАННЯ
Дібрати матеріал про подорожі Маленького принца; виписати філософські
вислови про сенс життя, його цінності; намалювати ілюстрації до твору (творче
завдання; виконується за бажанням).
Комментариев нет:
Отправить комментарий