Тема. Політ до людей, або як стати щасливим на своїй
планеті. Розкриття основ
духовно осмисленого життя. Проблема персональної
відповідальності за вчинок.
Мета: розкрити філософський зміст казки, її проблематику;
навчати робити узагальнен
ня й висновки; розвивати логічне
мислення, навички виразного читання, зв'язного мовлення; сприяти вихованню
високих моральних якостей школярів, відповідальності за свої вчинки.
Обладнання: текст твору А. де Сент-Екзюпері.
У кожної людини свої зорі...
Бути людиною — це відчувати відповідальність.
А. де Сент-Екзюпері
I. МОТИВАЦІЯ
НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Вступне слово
вчителя.
Коли настає таємнича ніч, на небі
з'являються зорі. Ці яскраві й незвичайні квіти неба притягують погляди й душі
людей. Одні довіряють їм найпотаємніше, інші — освідчуються в коханні, хтось
загадує бажання, а комусь вони служать дороговказами.
А ще, дивлячись на неосяжний
простір зоряного неба, відчуваєш себе маленьким та беззахисним, і охоплює
якесь нестримне бажання бути щасливим.
Про те, як знайти дорогу до
щастя, що означає бути щасливим на своїй планеті,— філософська казка-притча А.
де Сент- Екзюпері «Маленький принц».
II. ОГОЛОШЕННЯ
ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Постановка
проблемного запитання.
Як стати щасливим на своїй планеті?
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ
ЗНАНЬ УЧНІВ
Бесіда.
1) Згадайте, де жив Маленький
принц? (На маленькій планеті, астероїді В-612.)
2) Опишіть його планету. Що на
ній було? (Трави корисні й шкідливі, баобаб, троянда.)
3)3а яким
правилом жив герой? (Вставши вранці, вмийся, прибери свою планету.)
4) Подумайте, у чому полягає
символічне значення опису маленької планети героя. (Маленька планета стає
уособленням усього того, що має кожна людина: дім, квартира, вулиця, місто.)
5) Чого не вистачало
Маленькому принцу? (У нього не було друга.)
6) Як ви вважаєте, чи міг стати
його другом хто-небудь із жителів тих планет, де він уже побував? (Ні.)
IV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
— Подумайте, чому
Маленький принц після тривалої зоряної подорожі прилетів на землю? (Тому що
казка про земні проблеми, а не про космічні.)
— Розкажіть,
якою зображена у казці Земля (розділ XVI).
«Уроки» Маленького принца
1)Чому автор
пише: «Земля — планета не проста»? Поясніть. (Реальне життя — річ складна.)
2) Як почувається на Землі
Маленький принц? (Самотньо.)
3) Кого шукає він на Землі? Чи
знайшов герой те, що шукав? (Герой шукає людей, а бачить тільки високі гострі
скелі.)
4) Чому Маленький принц
заплакав? (Він відчув себе безсилим і самотнім.)
5) Яку
трагедію пережив герой на Землі? (Дорога привела його в сад, де росли троянди.
їх було дуже багато. Виявилося, що його квітка не була унікальною.)
6) Подумайте, яку проблему
порушує автор у цьому розділі (розділ XX). (Маленький принц зрозумів, як він
помилявся. Квітка його гордості й утіхи виявилася звичайною трояндою і втратила
свою неповторність. Маленький принц теж боїться втратити себе, загубитися у
світі, стати таким, як усі.)
7) Хто
допоміг Маленькому принцу? (Лис.)
4. Творчі
завдання.
1) Подумайте,
які істини відкрив Лис героєві.
2) Знайдіть у тексті вислови, що
розкривають погляди Лиса. Дайте тлумачення цих фраз. («Нема нічого досконалого
на світі». «Люди усі однакові». «Пізнати можна тільки те, що приручив». «Мова —
джерело непорозуміння». «Треба бути терплячим».)
Моральний зміст твору
1)У чому, на вашу
думку, полягає мудрість фрази Лиса: «Ти завжди відповідаєш за того, кого
приручив»? (Якщо ти дозволив кому-небудь увійти у твій «мікросвіт» або сам
увійшов до когось, ти мусиш відповідати за цю людину.)
2) Який секрет відкрив Лис
герою? («Добре бачить тільки серце. Найголовнішого очима не побачиш».)
3)Що мається на увазі
під словом «найголовніше»? (Світ, людину потрібно відчувати душею.)
4) Чому після всього Маленький
принц ще більше полюбив троянду? (Бо це була його троянда. А ми найбільше
любимо те, у що вклали душу.)
1)Чому льотчик і Маленький принц прийшли до криниці? (їх
обох мучила спрага.)
2) Як ви розумієте фразу: «Вода буває
потрібна і серцю»?
3) Подумайте,
символом чого є криниця? (Символом істини, що відкривається людині.)
(Від слів: «Криниця, до якої ми
прийшли, була не така, як інші ...» до слів «... я теж був щасливий...».)
Завдання для коментаря.
1) Подумайте,
чому герої стали щасливими? (Бо вони після довгих пошуків нарешті пізнали
істину.)
2) Маленький
принц сказав льотчикові: «І ти утішся!». Що це означає? (Це слова із Нагірної
проповіді з Біблії. їх смисл у тому, що, пізнавши усі страждання на шляху до
істини, ти обов'язково знайдеш спокій і втіху.)
1)Як зрозуміти фінал казки?
2) Як
Маленький принц пояснював свою смерть? Як ви розумієте його слова?
3) Чому він подарував льотчикові зорі?
Фінал твору (його тлумачення).
Маленький принц помирає. Та читач
бачить смерть його фізичного тіла. А душа героя перероджується. Маленький
принц не помер, а переродився в іншу форму, значно вищу — духовну. Він помирає,
щоб воскреснути у тих зорях, які подарував льотчикові.
Зорі стають символом високого й прекрасного, що існує в людині.
Зоряний світ душі посилається усім нам від народження, та не завжди люди
бережуть його.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ
ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
t
1. Робота
з епіграфами.
1)Як ви
розумієте слова: «У кожної людини свої зорі»? (Усі ми різні, але для всіх є
щось спільне: моральні основи життя, духовність.)
2) Як слова другого епіграфа
перегукуються зі словами Лиса про те, що «людина відповідає за того, кого
приручила»?
3) Доберіть синонім до слова
приручати. (Піклуватися.)
2. Бесіда.
1)Як стати
щасливим на своїй планеті?
2) Які основи духовно
осмисленого життя закладає А. де Сент- Екзюпері у своїй казці?
3. Заключне
слово вчителя.
А. де Сент-Екзюпері разом зі
своїм улюбленим героєм Маленьким принцем лине у вічному польоті до людей із
нагадуванням, що всі вони живуть на єдиній планеті. В ім'я її збере- Ж6ННЯ
потрібно змінитися духовно, очиститися від вад, забути непорозуміння, прагнути
до самовдосконалення, берегти чистим світ своєї душі. І тоді ти будеш щасливим
на своїй планеті.
VI. ДОМАШНЄ
ЗАВДАННЯ
Дібрати матеріали про стосунки
головного героя з іншими персонажами казки-притчі.
Комментариев нет:
Отправить комментарий