вторник, 26 ноября 2013 г.

Великий мрійник. (Короткі відомості про життя і творчість французького письменника Жуля Верна. Поняття про роман).


Тема. Великий мрійник. (Короткі відомості про життя і творчість французького письменника Жуля Верна. Поняття про роман).
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю Ж. Верна; навчати орієнтуватися в тексті; виховувати високі моральні якості.
Обладнання: портрет Ж. Верна, виставка його творів; тексти роману «П'ятнадцятирічний капітан» у перекладі (на вибір учителя.)
Жуль Берн тому назавжди за­лишився з нами, що він вірив у щасливе майбутнє людства.
П'єр Гаммара, французький критик
I.                               ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Слово вчителя.
Є книги, які прочитаєш і забудеш. Є ж такі, що залишаються назавжди добрими друзями і навіть через багато років згадка про них зігріває душу. Саме до таких належать твори відомого французького письменника Жуля Верна (1828—1905).
II.                СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1.                  Розповідь учителя.
Короткі відомості про життя Жуля Верна Жуль Берн народився 8 лютого 1828 року в портовому міс­течку Нанті у сім'ї спадкового адвоката. Жуль, як старший син у родині, приречений був успадкувати батьківську адвокатську контору. Молодший за нього брат Поль за рішенням батька мав стати моряком. Жуль почувався найнещаснішою людиною: адже море любив він, а не його брат. Одного разу Жуль навіть здій­снив спробу втечі, намагаючись відплисти на шхуні «Коралі» до Вест-Індії. Однак батько піймав бешкетника і засадив його за книжки. Жуль став успішно вивчати юриспруденцію, але пообіцяв батькові, що до 35 років стане відомим письменником. Окрім права, юнак вивчав географію, геологію, астрономію, хімію, біологію, ботаніку, математику, лінгвістику, етнографію, стежив на розвитком техніки. Поступово його знання набули енциклопедичного характеру. Цікаво, що всі свої спостереження Ж. Берн заносив до спеціальної картотеки, яка наприкінці його життя налічувала понад 20 тисяч зошитів.
За рік до свого 35-ліття Ж. Берн написав роман «зовсім но­вого типу» «П'ять тижнів на повітряній кулі», який став сен­сацією і зробив ім'я автора популярним.
Видавець Етцель уклав з Верном угоду на 20 років, за якою автор зобов'язувався щорічно писати по два романи. Слід за­значити, що письменник завжди дотримувався угоди і здавав романи вчасно. Навіть утративши зір, він продовжував писати. За своє життя Ж. Берн написав більше 100 романів.
Ж. Берн, наділений колосальною ерудицією, був ще й лю­диною з рідкісною уявою. Його фантастика базувалася на міц­них наукових знаннях, саме тому вчені говорять про геніальну здатність письменника передбачати. Він вигадав у своїх романах підводний човен, електрику, автомобіль, телебачення, літальні апарати тощо. Розповісти про неймовірні пригоди, незвичайні подорожі, далекі країни допоміг Ж. Верну створений ним новий літературний жанр — пригодницький роман.
Роман (франц. roman — романтичний) — один із жанрів епіч­ної розповідної літератури; великий складний за будовою про­зовий (рідше віршований) епічний твір, у якому широко охоп­лені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів. Роман може бути історичним, побутовим, соціально-філософським, пригодницьким тощо.
Пригодницький (авантюрний) роман (франц. aventure — при­года) — великий за обсягом, переважно прозовий твір із гострим ди­намічним сюжетом та пригодницькими ризикованими ситуаціями.
Ознаки пригодницького роману:
                соціальні мотиви;
                волелюбні настрої;
                герої — мандрівники, вчені, дослідники — розумні, вольо­ві, сміливі, шляхетні люди;
                наявність інтриги, таємниці;
                незвичайність сюжету;
                географічне тло.
Пригодницькі романи Ж. Верна вчені називають ще «нау­ковими романами» або пригодницько-географічними, оскільки всі три аспекти — пригоди, техніка і географія — поєднуються у його творах.
У кожному зі своїх романів Ж. Берн ставив перед собою за­вдання популяризації географічних знань. Оскільки «у центрі кожного роману — людина», то зображенню саме людини, роз­криттю таємниць її поведінки і присвячено цей твір.
4.                  Бесіда за романом Ж. Берна «П'ятнадцятирічний капітан».
1)                  Які ваші враження від роману?
2)                  Визначте тему роману.
3)                  Назвіть героїв твору.
4)                  Хто з персонажів вам найбільше запам'ятався і чому?
5)                  Доведіть, що роман належить до пригодницького жанру.
III.             ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1.                  Запитання для контролю.
1)                  Які      факти біографії Ж. Верна вразили вас найбільше?
2)                  Які з романів Ж. Верна ви читали?
3)                  Чи зацікавили вас романи французького письменника і чим саме?
2.                  Розгадайте кросворд і дізнайтеся, що головне у пригодницькому романі.
1)                  Назва шхуни-бригу із роману ««П'ятнадця­тирічний капітан». («Пілігрим».)
2)                 Ім'я негра, що відзначався величною си­лою. (Геркулес.)
3)                 Кузен місіс Уелдон. (Бенедикт.)
4)                 Кличка собаки. (Дінго.)
5)                 Країна, у якій була розвинена работоргів­ля. (Ангола.)
6)                 Прізвище хазяїна шхуни. (Уелдон.)
7)                  Прізвище капітана (Халл.)
(Ключове слово — «пригода».)
IV.             ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Перечитати І частину роману, підготувати переказ, розповіді про героїв.



Завантажити

Комментариев нет:

Отправить комментарий