Тема. Трагічний оптимізм письменника. Символічний фінал
новели.
Мета: поглиблювати навички аналізу прозового твору; донести
до школярів морально-філософський зміст новели «Усмішка»; розвивати логічне
мислення, уміння висловлювати свої думки, обґрунтовувати їх; сприяти
морально-етичному вихованню учнів.
Обладнання: тексти новели «Усмішка» Р. Бредбері; запис музики Л.
ван Бетховена «Місячна соната».
Уся міцність цивілізації
залежить від Науки та Мистецтва.
А. Пуанкаре, французький математик і філософ
I.
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ,
МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
II.
АКТУАЛІЗАЦІЯ
ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1)
Дайте визначення
новели.
2)
Які її жанрові
особливості?
III.
СПРИЙНЯТТЯ І
ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1)
Згадайте, навіщо
люди зібралися так рано на площі?
2)
Чи знали люди
що-небудь про картину, в яку вони прагнули плюнути?
3)
Як ви думаєте, чому
люди прагнуть плюнути на картину?
4)
Як про це говорять
герої новели?
5)
Чому люди так
ненавидять минуле?
6)
Чому люди впевнені,
що цивілізація не повертається?
7)
Пригадайте розмову
на площі. Розкажіть, якою має бути людина, щоб повернути цивілізацію?
8)
Чи вірять городяни
в існування такої людини?
3.
Обговорення
проблемних запитань.
1)
У тесті є така
фраза: «А навіщо ми тут усі зібралися? — спитав, поміркувавши, Том.— Чому ми
провинні плювати?». Як ви думаєте, чому ці слова вкладено в уста дитини?
2)
Як на вашу думку, чи є у новелі «людина з
душею»? Хто це?
4.
Робота з текстом.
1)
Яким було перше враження Тома від картини?
Зачитайте.
2)
Чому Том не міг
плюнути на картину?
3)
Що люди зробили з
картиною?
4)
Зачитайте, як про
це сказано у тексті.
5)
Якою ви уявляєте
картину розправи над витвором мистецтва?
6)
Що робив Том?
7)
Як ви думаєте, чи
розуміли Тома рідні?
5.
Слово вчителя.
Картину знищено. Натовп розійшовся. Навкруги стало тихо.
Світ заснув. Не міг заснути тільки маленький хлопчик на ім'я Том. Він тихенько
підійшов до вікна, розтулив пальці, розгладив шматочок пофарбованого полотна.
Світ спав, осяяний сонцем. А на долоні хлопчика лежала Посмішка.
Так, чудова посмішка, що залишила його людиною в озвірілому
натовпі, та посмішка, котра так потрібна людям. І ви зараз побачите посмішку,
яка лежала на долоні Тома. Посмішку жінки, котра ось уже більше чотирьох віків
хвилює людство таємницею, яку ще ніхто не розгадав. Ви бачите репродукцію
картини «Джоконда» великого італійського художника XVI ст. Леонардо да Вінчі.
А намальована на ній жінка на ймення Мона Ліза. Придивіться до цього обличчя. З
вами зараз говорять Вічність і Краса.
1)
Як ви гадаєте, чи
потрібна людям краса?
2)
Чи може час
зруйнувати красу?
Картина Л. да Вінчі «Джоконда» стала вічним символом
краси.
Чари мистецтва мають пробудити душу людини. Адже не
тільки наука є складовою міцної цивілізації.
1)
Як ви думаєте, чи вірить автор у майбутнє
зображеної цивілізації?
2)
Як ви думаєте, чи
випадково посмішка виявилася саме у руках Тома, а не когось іншого?
3)
Чому дія новели
закінчується вранці? Яка роль такого фіналу?
Ранок, дитина у новелі є символами Майбутнього. Несподіваний
фінал новели вносить оптимістичну нотку, пов'язану з маленькою надією на зміну
на краще. Це нове життя буде осяяне усмішкою, що стала у новелі символом добра,
краси. їх слід берегти та уміти цінувати.
IV.
ЗАКРІПЛЕННЯ
ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Творча робота.
¾
Напишіть
твір-мініатюру на тему: «Моє враження від новели «Усмішка».
V.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити біографію А. де Сент-Екзюпері, читати «Маленький
принц».
Комментариев нет:
Отправить комментарий