вторник, 26 ноября 2013 г.

Велич подвигу Прометея, його самопожертва заради людей.


Тема.                  Велич подвигу Прометея, його самопожертва заради людей.
Мета:                  ознайомити учнів зі змістом давньогрецького міфу; розвивати усне зв'язне
мовлення школярів, навички виразного читання, аналізу тексту; сприяти вихованню високих моральних якостей учнів.
Обладнання: книги М. Куна«Легенди і міфи Стародавньої Греції», К. Гловацької «Міфи Давньої Греції», музичні твори Р. Вагнера, Ф. Ліста, О. Скрябіна; репродукція картини Ф. Гордєсва «Орел, який знущається над Прометеєм»; репродукції архітектурних пам'яток.
Я честь віддам титану Прометею, Що не творив своїх людей рабами.
Леся Українка
I.   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Вступне слово вчителя.
Давня Греція -         Швидкоплинний, невловимий час відніс у минуле цілі епохи
колиска людської й цивілізації. Дві з половиною тисячі років відділяють нас від
культури            світлого і прекрасного буття колиски людської культури — Давньої
Греції. Еллада — так називали цю країну самі греки — залишила світові високорозвинену науку, представлену іменами видатних учених (Архімед, Піфагор, Аристотель), прекрасне мистецтво, ве­личні архітектурні споруди. А ще дивовижні перекази — міфи.
II.  ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
Давньогрецька міфологія поетична, бо її витоки у красі, з якої брала енергію вся культура Еллади. До нас дійшло чима­ло грецьких міфів, різних за тематикою і проблематикою. Вчені виділяють такі цикли міфів Давньої Греції:
                                про виникнення світу;
                                про героїв;
                                про подорож аргонавтів до Колхіди;
                                про Троянську війну;
                                про Одіссея;
                                про місто Фіви.
Цікаво, що у греків немає міфів про загибель світу. Саме в цьому виражається життєстверджуюча основа давньогрецької культури. Один із міфів із циклу про героїв — міф про Прометея.
2.   Виразне читання міфу про Прометея.
3.   Бесіда.
1)Де           відбувається дія? (На краю землі, у країні скіфів, на Кавказі.)
2)   Знайдіть опис місцевості і зачитайте, якою вона постає перед читачем? (Сувора, непривітна природа.)
3)   Що досягається цим зображенням? (Природа підсилює тра­гічність ситуації, адже саме тут відбувається покарання ГІро- метея.)
4)   Назвіть головних героїв міфу. (Прометей, Влада, Сила, Ге- фест.)
5)   Якими зображені Влада і Сила? (Жорстокими. Вони слуги Зевса і ревно виконують усі його розпорядження.)
6)   Чому страждає Гефест? (Тому, що Прометей його друг, а він змушений виконати Зевсів наказ.)
4.   Виразне читання монологу Прометея.
5.   Бесіда (продовження).
1)Як            поводиться Прометей? (Він гордий і нескорений.)
2)   Чи жалкує він про те, що зробив? (Ні.)
3)   Про який дар Прометея читач дізнається з цього монологу? (Титан був провидцем.)
6.   Переказ тексту.
          Перекажіть історію життя Прометея, яку він розповів океанідам.
7.   Обговорення проблемної ситуації.
          Подумайте, чому Прометей відмовлявся говорити з усіма, хто йому співчував? (Тому, що він піклувався про їхнє життя, передбачаючи гнів Зевса.)
8.   Виразне читання з подальшим обговоренням монологу Прометея «Звертання до Зевса».
1)Які             вірування давніх греків виявились у цьому монолозі? (Віра у фатум (неминучість долі).)
2)   Яким постає тут Прометей? (Сильним, сміливим.)
9.   Робота за репродукцією картини Ф. Гордєєва «Орел, який зну­щається над Прометеєм».
1)Який            момент із життя Прометея зобразив художник?
2)   Яким зображено Прометея на картині?
1)Яким                                  є настрій музики?
2)   Чи відповідає він характерові героя?
1)Як                                  ставилися до Прометея інші боги? (Йому співчували Оке­ан, Гефест, океаніди. Вони умовляли Прометея скоритися, але він відмовився.)
2)   Що зробив Зевс, коли Прометей відмовився розкрити таєм­ницю його життя? (Опустив титана у незмірну безодню.)
3)   Хто звільнив Прометея? (Геракл.)
4)   У чому полягало пророцтво Прометея з приводу долі Зевса? (Зевсові не можна було одружуватися з морською богинею Фемідою, бо від цього шлюбу народиться син, який буде могутнішим від батька.)
5)   Яка згадка про Прометея залишилася у людей? (Каблучки. Прометей носив залізний перстень із вправленим у нього каменем від тієї скелі, де терпів невимовні муки.)
1)   Як ви розумієте слова поетеси Лесі Українки?
2)   Які риси вдачі Прометея підкреслює поетеса? (Волелюбність, нескореність.)
— Схарактеризуйте головні риси вдачі Прометея. (Мужність, волелюбність, нескореність, сміливість, сила духу, витримка, любов до людей, здатність до самопожертви.)
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1)Які                                   риси характеру Прометея вам сподобались?
2)   Як ви ставитеся до Прометея?
3)   Яку роль у міфі відіграють діалоги і монологи?
4)   Які художньо-виражальні засоби використані у міфі?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати твір-мініатюру «Мої роздуми над образом Прометея».

Завантажити

Комментариев нет:

Отправить комментарий