вторник, 26 ноября 2013 г.

Сенс подорожі Маленького принца Всесвітом.


Тема. Сенс подорожі Маленького принца Всесвітом.
Мета: з'ясувати філософський зміст казки; поглиблювати навички аналізу тексту, навчати робити узагальнення й висновки; розвивати творчу уяву, логічне мислення, навички виразного читання; допомагати учням розбиратися у складних філософських питаннях про сенс людського існування.
Обладнання: тексти казки-притчі «Маленький принц»; ілюстрації А. де Сент-Екзюпері до твору; малюнки школярів.
Треба шукати серцем...
        А. де Сент-Екзюпері
I.                   АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1.                 Бесіда.
1)                Дайте визначення філософської казки-притчі.
2)                У чому полягає її відмінність від народної та літературної?
3)                Як     ви думаєте, що у своїй казці письменник вигадав, а що взяв із життя?
2.                 Перевірка письмових робіт, виконаних удома.
Дати тлумачення підібраним висловам про сенс буття. (Учні пояснюють вислови після зачитування виписаного.)
II.                ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III.             СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1.                 Обговорення проблемних запитань.
1)                Що   означає «шукати серцем»?
2)                Хто з героїв твору, на вашу думку, «шукає серцем»?
2.                 Індивідуальна робота за картками.
Картка №1
1)      У чому, на думку автора, полягає відмінність між дорос­лими і дітьми?
2)      На чиєму боці письменник?
Картка №2
1)      Яке ваше перше враження від Маленького принца? Де він жив?
2)      Створіть його словесний портрет (деталі портрета, по­ведінки).
Картка №3
1)      Як Маленький принц сприймав світ?
2)      Подумайте, чому він не хотів прив'язувати баранця?
3)      Як ви розумієте фразу: «Якщо йти тільки прямо, далеко не підеш»?
Картка №4
1)      Якою є Троянда Маленького принца? Опишіть її.
2)      Чому вона так поводилася?
Картка № 5
1)      3 якою метою Маленький принц воював з баобабами?
2)      Подумайте, символом чого вони є?
Картка №6
1)      Чому Маленький принц вирушив у подорож? Зачитайте відповідні рядки з тексту.
2)      Як до цього поставилася Троянда?
3.                 Бесіда з елементами аналізу тексту казки-притчі.
Мандрівка 1 (розділ X).
1)                Хто   жив на першому астероїді?
2)                Яка фраза є ключовою для розуміння цього образу?
3)                Як ви розумієте фразу: «Себе судити набагато важче, ніж інших. Якщо ти зможеш судити самого себе, то ти справді мудрий»?
4)                Як ви вважаєте, чи здатен король «судити себе»? Він мудрий чи ні?
5)                Чому Маленький принц не хотів залишатися на цій планеті?
Мандрівка 2 (розділ XI).
1)                Що   вразило Маленького принца на планеті честолюбця? Що залишилося для нього незрозумілим?
2)                Яка фраза допомагає розкрити образ честолюбця?
3)                Уособленням якої риси є честолюбець?
Мандрівка 3 (розділ XII).
1)                Чому Маленькому принцу стало невесело на планеті пияка?
2)                Навіщо той так пив? (Щоб забути про совість».)
3)                Подумайте, символом чого є цей образ.
Мандрівка 4 (розділ XIII).
1)                Чим  займався ділок?
2)                Чи була його діяльність доцільною?
3)                Для   чого діловій людині зорі?
4)                Чому Маленький принц сказав, що ділок думає так само, як і пияк? У чому їхня подібність?
5)                Який підсумок зробив герой, прощаючись із діловою люди­ною?
Мандрівка 5 (розділ XIV).
1)                Чому Маленький принц вирішив, що у «роботі ліхтарника все ж таки є сенс»?
2)                У чому цей сенс полягає?
3)                Яку головну рису можна виділити у характері ліхтарника?
Мандрівка 6 (розділ XV).
1)                Чим  займався географ?
2)                Яка фраза є ключовою для розуміння цього образу?
3)                Яке враження справив географ на гостя?
4)                Яка риса вдачі географа робить його образ не зовсім приєм­ним?
4.                 Узагальнення результатів бесіди. Колективне складання схеми «Зоряна мандрівка Маленького принца» (система планет твору).
5.                 Узагальнююча бесіда.
1)                Про  що дізнався Маленький принц під час мандрівки? (Він зіткнувся з багатьма різними рисами людей.)
2)                Що зрозумів герой? (Шлях до істини нелегкий. Доводиться бачити багато негативного, проходити через різні випробу­вання.)
3)                Подумайте, чи мав хтось із господарів астероїдів високі мо­ральні принципи?
4)                Як ви гадаєте, схема зоряної системи, складеної на уроці, характерна для світу дітей чи дорослих? Чому? (Для світу дорослих.)
6.                 Робота за ілюстраціями А. де Сент-Екзюпері.
1)                Чому малюнки Сент-Екзюпері схожі на дитячі?
2)                Хто їх намалював? (Льотчик, коли йому було 6 років.)
3)                Про що свідчать ці малюнки? (Про те, що між людьми немає взаєморозуміння, бо люди не хочуть і не можуть зрозуміти одне одного.)
4)                Згадайте, хто зрозумів малюнки льотчика? (Маленький принц.) Чому? (Бо він був дитиною, тобто чистим душею.)
IV.            ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1.                 Робота з епіграфом.
1)                Як ви розумієте слова Сент-Екзюпері, які є епіграфом до уроку?
2)                Хто, на вашу думку, здатний шукати серцем: діти чи дорослі?
2.                 Запитання для контролю.
1)                Як     ви розумієте фразу: «Тільки діти знають, що шукають»?
2)                Чому, на думку автора, дорослі втрачають цю здатність?
3)                3)Хто       з героїв казки здатний «шукати серцем»? (Маленький принц.)
4)                У чому, на вашу думку, полягає символічне значення зоря­ної подорожі героя? (Людина увесь час перебуває у пошуку. Подорож Маленького принца — це шлях до пізнання світу, шлях до істини.)
5)                Як ви думаєте, образи мешканців планет реальні чи сим­волічні? (Це образи-символи, що є втіленням різних проявів людського єства.)
3.                 Заключне слово вчителя.
Шукати серцем означає прагнути пізнати істину, сенс буття через моральні принципи. Для цього треба бути чистим душею, як дитина. На жаль, дорослі часто втрачають цю чистоту, забувають про свою «внутрішню батьківщину» — дитинство. Мудра казка А. де Сент-Екзюпері змушує замислитися над тим, чи правильно ми живемо, які цінності сповідуємо. Дітей казка ненав'язливо повчає, готуючи до вибору правильної життєвої дороги.
V.      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дібрати матеріал про подорож Маленького принца на Землю. Подумати над запитанням: «Які нові для себе істини відкрив Маленький принц під час перебування на Землі?».


Завантажити

Комментариев нет:

Отправить комментарий