Урок 21
Тема. Бути на землі Людиною. О. Уайльд
«Хлопчик-зірка».
Мета:
навчати
учнів висловлювати свої думки щодо характеристики художнього образу; формувати
навички аналізу літературної казки, уміння розв’язувати проблемні питання; виховувати
любов до матері, уміння розрізняти добро і зло, бачити прекрасне в художньому творі та в житті.
Обладнання:
портрет письменника, текст казки «Хлопчик-зірка», зірки, ілюстрації
до казки.
Хід
уроку
Було
і буде так у всі часи:
Любов,
як сонце світу, відкриває
Безмежну
велич людської краси.
В. Симоненко
«Чини з людьми так, як хотів би
ти, щоб чинили з тобою».
(Святе Письмо)
I.
Організаційний
момент.
II.
Актуалізація опорних знань.
1.
Вступне слово вчителя
Була зимова ніч, стояв пекучий
мороз. Сніг товстою ковдрою покривав змелю й гілля дерев, і коли двоє бідних
лісорубів продиралися крізь хащі, навкруги, потріскуючи, ламались примерзлі
галузки, а коли вони підійшли до гірського водоспаду, то побачили, що він
нерухомо завис, бо його поцілувала крижана королева.
Був такий холод, що навіть звірі й
пташки не знали, як його перебути.
І ось такої морозної ночі сталося
диво.
З неба впала зірка, і лісоруби
кинулись на її пошуки.
2.
Бесіда за запитаннями
1)
Ми послухали опис чого? (зимової природи).
2)
А як ми називаємо опис в художній
літературі? (пейзаж).
3)
А яке диво сталось в цю люту ніч? (впала зірка).
4)
Чому лісоруби так зраділи,
побачивши падаючу зірку? Яке бажання штовхає їх на пошуки зірки?
5)
Чи зраділи лісоруби знахідці? («Оце такий кінець нашим великим
сподіванням», лісоруби розчаровані).
6)
Чи випадково письменник розпочинає
казку про лютий мороз? (ні, якби лісоруб
не забрав дитину, вона б загинула).
У
казці ми читаємо:
«І він обережно взяв дитинча на руки, вкутав
його в плащ… і почвалав з горба в село».
3.
Словникова робота
Почвалав – пішов.
7)
Чому почвалав, а не пішов, не
помчав? (мабуть думав про свою бідність,
про своїх голодних дітей, про те, як покаже дитину дружині, як прогодувати сім’ю).
8)
Товариш лісоруба називає його
вчинок «дурістю та м’якосердям». А як бив ви назвали його вчинок? (благородним).
9)
Як прийняла знахідку лісоруба
дружина?
10)
Переконуючи дружину залишити
знайдену дитину в домі, лісоруб говорить: «А хіба не вічний холод у тій хаті,
де люди з кам’яними серцями?». Як ви розумієте його слова?
11)
Що ви можете сказати про лісоруба і
його дружину? (вони мали добре, щире
серце).
12)
Отож, дитя-зірка росло й
виховувалося в купі з дітьми лісоруба. Чому дивувалися всі жителі села? (його красі).
III.
Мотивація
навчальної діяльності.
Оголошення теми і мети уроку
1.
Перегляд відео «Загадковий космос»
Погляньте
на загадкове небо.
Кажуть,
що кожна зірочка – це чиясь душа.
Десь
там, на якійсь планеті, народився зірковий хлопчик.
І
туди на небо повернулася його душа.
Він втратив себе і пройшов
тернистий шлях для того, щоб знову стати справжньою зіркою і повернутися.
Кожна людина хотіла б стати тією
зіркою, яка яскраво світить на небі.
А як не звернути з шляху на небо і
стати цією зіркою, ми сьогодні і поговоримо.
2.
Запис теми уроку в зошит
IV.
Сприйняття
та засвоєння навчального матеріалу
Ми зупинилися на тому, що всі
жителі села дивувалися красі хлопчика. А давайте прочитаємо опис його
зовнішності.
1.
Робота з підручником
Зачитування опису портрета
Хлопчика-зірки.
2.
Слово вчителя
Автор нашої казки О. Уайльд
невипадково використовує для портретної характеристики Хлопчика-зірка образ
Нарциса.
Нарцис – символ самозакоханості,
себелюбства.
3.
Зачитування легенди про Нарциса
Якось лісом ішов юнак, красень
Нарцис, син річкового бога Цефіза, приречений на те, що сягне глибокої старості
лише в тому разі, якщо ніколи не познайомиться з собою, тобто ніколи не
побачить свого обличчя. Тоді це була звичайна річ, адже ніяких дзеркал не
існувало, хіба що побачиш себе в спокійній воді.
Угледівши Нарциса, Ехо безтямно
закохалась у нього й намагалася будь-що зробити так, аби він захопився нею. Але
Нарцис залишався байдужим до її страждань. Тоді Ехо у відчаї звернулась до
богів, благаючи змилосердитись і покарати Нарциса за його незворушність. І
розчулені боги почули її молитву й покарали його.
Сталося так, що Нарцис, відчувши
спрагу, зупинився край чистого, мов дзеркало, спокійного плеса. Нагнувся над
водою, щоб напитися, і тут, уперше в житті, побачив своє відображення й так був
зачарований, що закохався в себе.
Не в змозі більше ні хвилину відірватися від
того чарівного нетривкого образу, почав марніти й хиріти від кохання.
Проте милосердні боги не дали йому
загинути остаточно, перетворили на чарівну квітку, яка чудесно пахне, а голівка
її так і хилиться донизу, ніби намагаючись ще й ще раз помилуватися собою…
4.
Робота над характеристикою образу
головного героя
1)
Що принесла краса Хлопчику-зірці? (гордість, себелюбство, жорстокість). Як
ставився він до оточуючих? До своїх названих батьків? (зневажливо).
2)
А які почуття мали б у нього
виникнути до людей, які врятували йому життя? (вдячність, любов).
3)
А чи любив його хтось? (лісоруб і його дружина, діти, селяни).
4)
Що сказано про це в тексті? («Не раз було… покірливо робили»).
5)
Який, на вашу думку, вчинок
Хлопчика-зірки найганебніший? (зневажив
матір).
5.
Інсценізація уривку із казки
«Зустріч хлопчика із матір’ю» (ст. 99)
6)
Що відчув хлопчик при зустрічі з мамою?
(розчарування, гнів, презирство).
7)
Чи відчув докори сумління хлопчик,
коли матір пішла? (ні, він зрадів і побіг
до своїх товаришів).
8)
Чому діти не захотіли гратися з
ним?
6.
Робота з підручником, ст. 99
(обличчям він став… заридав)
Читання
опису зовнішності Хлопчика-зірки
9)
А хіба не можна гратися з
некрасивим? (хлопчик сіяв навколо зло, то
й мусів пожинати те, що посіяв: діти теж стали жорстокими з ним).
Отож
і перетворився наш герой з яскравої гарної зірки, яка світить, але не гріє, на
потвору гидку і нікому не потрібну.
10)
Чи усвідомив Хлопчик-зірка свою
провину?
Читання
тексту (цитата, ст. 99)
(«Це,
певне, така мені кара… доки її не знайду»)
7.
Розкажіть, як шукав хлопчик свою
матір? (ст. 100)
11)
Чому він «ніде і ніколи не
зустрічав ні любові, ні доброзичливості, ні милосердя»? (весь світ повівся з ним так само жорстоко, як він вчинив у дні своєї
гордині).
8.
Читання цитат із Святого Письма
«Не роби зла, й тебе зло не
спіткає».
«Хто робить зло, до того
повернеться воно».
Хлопчик усвідомлює свій гріх і допомагає зайченяті.
12)
Чому Хлопчик-зірка, знаючи, яке
страшне покарання його чекає, віддає монети прокаженому? (він починає творити добро).
Це
зламний етап у відродженні душі героя.
13)
Чому зайченя тричі допомагає
Хлопчику? (бо хто робить добро, воно
повернеться сторицею).
14)
А коли краса повернулася до
Хлопчика-зірки?
15)
Але чи правильном сказати, що він
став таким, як колись? (ні, він змінився
внутрішньо).
16)
Як спокутує Хлопчик-зірка провину
перед матір’ю?
9.
Слово вчителя
Тож будемо пам’ятати, що любов до матері – одна з
визначальних цінностей життя.
Четверта Заповідь Божа нас вчить:
«Шануй батька і матір свою, щоб тобі було добре і ти довго прожив на землі».
10.
Фізхвилинка
На уроці я сиджу (скласти руки на парту)
Не сміюся, не кричу (голову тримати рівно)
Руку тихо піднімаю (підняти руку)
Якщо спитають – відповідаю (встають з-за парт)
V.
Закріплення
і узагальнення вивченого матеріалу
1.
Читання вірша вчителем і визначення
головної думки твору
На доброті існує світ… І добротою пахне хліб…
І мирне небо, в школу йти – Це також вияв доброти.
Зло нічого не дає, крім зла.
Вмій прощати, як прощає мати.
За добро добром спіши воздати,
Мудрість завжди доброю була.
2.
Записування головної думки в зошит (записана й на дошці)
3.
Робота в парах «Запали зірку»
В
учнів на партах маленькі зірочки, на яких
вони записують риси характеру героя, яких він набув, шукаючи свою матір.
Підсумок роботи: Зірка
світиться. Це зірка любові. Вона повернула хлопчику його красу та дала йому
щастя, бо він турбувався про інших.
4.
Слово вчителя
Тільки від самої людини залежить,
що переможе в її серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, треба робити
добро. Своє життя потрібно звіряти за законами Добра і Краси. І Хлопчик-зірка
зумів стати Людиною.
5.
Робота з ілюстраціями до твору
-
До якого епізоду цей малюнок?
VI.
Домашнє
завдання
Дати письмову відповідь на
запитання «Чому навчила мене казка О. Уайльда «Хлопчик-зірка»»?
VII.
Підсумок
уроку
1.
Гра «Мікрофон»
-
Казка змусила вас замислитись над
тим… (що таке «добре» й що таке «погано»).
-
Навчила нас… (не чинити зла нікому та шанувати батька й матір, співчувати чужому горю).
-
Казка довела нам, що найголовніше в
житті… (бути Людиною).
2.
Поучення дітям (презентація)
1)
Батько і Мати дали тобі життя і
живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образи, прикрощів, страждання.
2)
Справжня свобода сина й дочки –
бути слухняними дітьми. Якщо не навчитися підкорятися волі батьків, то не
зможеш стати стійким, мужнім громадянином, дисциплінованим керівником, вірним
Батьком своїх дітей.
3)
Бути хорошими дітьми означає не
допустити, щоб старість Батька і Матері була отруєна поганими вчинками. Вмій
бути добрим в думках і почуттях. Бережи здоров’я батьків.
4)
Найбільше вражає батьків дитяча
невдячність, байдужість сина чи доньки. Будьте гідними своїх батьків.
3.
Хвилинка доброти.
Комментариев нет:
Отправить комментарий