Тема. Функції
художньої деталі в прозі А. П. Чехова. Антитеза як художній засіб і
композиційний прийом.
Мета: ознайомити учнів з поняттям «художня деталь»
та її функціями у літературних творах; розглянути роль антитези у прозі А.
Чехова; поглибити навички аналізу твору; сприяти вихованню уважного читача.
Обладнання: тексти творів А.
Чехова («Хамелеон», «Товстий і тонкий»), словник літературознавчих термінів.
ХІД
УРОКУ
I.
ОГОЛОШЕННЯ
ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
II.
АКТУАЛІЗАЦІЯ
ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Перевірка
письмових робіт, виконаних удома, їх аналіз, оцінювання (4—5 учнів).
III.
СПРИЙНЯТТЯ
І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1.
Слово
вчителя.
Як
зазначає літературознавець В. Гейдеко, що займався вивченням творчості А. П.
Чехова, письменника вирізняла виняткова спостережливість. Це робило його
надзвичайно проникливим і передбачливим. Ця риса характерно відобразилася і в
літературній творчості. Письменник за допомогою одного-двох штрихів міг
створити характер персонажа.
У
літературі ці штрихи називаються «художня деталь».
2.
Словникова
робота.
Художня
деталь — один із засобів створення художнього образу, який допомагає
письменникові змалювати картину, предмет чи характер. Художня деталь може
відтворювати риси зовнішності, одягу, обстановки, переживання героя.
3.
Дослідницька
робота за текстом оповідання «Хамелеон».
—
Віднайдіть деталі, що характеризують
Очумєлова і городового.
—
Що можна сказати про Очумєлова і
городового, враховуючи ці деталі?
—
Які деталі характеризують образ Хрюкіна?
—
Як зображені жителі містечка?
—
Яка деталь підкреслює зміну в поведінці
Очумєлова?
—
Які функції виконує деталь в оповіданні
«Хамелеон»?
4.
Дослідницька
робота за текстом оповідання «Товстий і тонкий».
—
Знайдіть деталі, що характеризують образ
товстого?
—
Як можна охарактеризувати героя за цими
деталями?
—
Які деталі є характерними для образу
тонкого?
—
Про що говорять ці деталі?
—
Як змальовані дружина і син тонкого?
—
Проаналізуйте епізод, коли сім'я тонкого
дізналася, що товстий має високий чин.
—
Подумайте, з якою метою автор так детально
описує поведінку сім'ї тонкого?
—
Як це сприйняв товстий?
5.
Слово
вчителя.
Слід
зазначити, що в оповіданні А. П. Чехов досить вдало використовує прийом
антитези.
6.
Словникова
робота.
Антитеза
(грец. antithesis — суперечність) —
стилістична фігура у художній літературі, що полягає у запереченні певної тези,
у різкому протиставленні понять або явищ. Антитеза підсилює емоційну
забарвленість мови.
7.
Творча
робота.
1)
Знайдіть приклади антитези в оповіданні
«Товстий і тонкий».
2)
Наведіть приклади вживання контрастних понять
у висловах.
3)
Яка, на вашу думку, роль цих висловів у
розвитку сюжету, характеристиці образів?
8.
Узагальнююче
слово вчителя.
Проведена
на уроці робота допомагає зробити певні узагальнення. Антитеза надає
письменникові можливість глибше розкрити тему оповідання, засудити негативні
явища, що мають місце у суспільстві. Тобто, антитеза використовується Чеховим і
як художній засіб, і як композиційний прийом.
IV.
ЗАКРІПЛЕННЯ
ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1.
Запитання
для контролю.
1.
Яка роль художньої деталі у творах А. Чехова?
2.
Як Чехов використовує композиційні
особливості антитези?
2.
Заключне
слово вчителя.
Аналізуючи
оповідання А. П. Чехова, на перший погляд, може здатися, що письменник досить
невимушено використовує ті чи інші деталі для творення образу. Але це невимушеність
тільки удавана. Насправді за нею криється тривала, кропітка й напружена робота
над конкретним образом та твором у цілому.
V.
ДОМАШНЄ
ЗАВДАННЯ
Підготувати
повідомлення про життя і творчість Ч. Діккенса, прочитати першу строфу
«Різдвяної пісні у прозі».
Комментариев нет:
Отправить комментарий