воскресенье, 9 ноября 2014 г.

Соловей як втілення сили природи й мистецтва; зміни в образі імператора. ( Г.К.Андерсен «Соловей»)

Урок  19

Тема.    Соловей як втілення сили природи й мистецтва; зміни в образі   імператора.
                     ( Г.К.Андерсен «Соловей»)
Мета: поглиблювати навички аналізу художніх образів; навчати учнів  робити  самостійні
узагальнення та висновки; розвивати навички роботи з текстом;  виховувати  почуття доброти до
ближнього, уміння співчувати чужому горю; розуміти значення і велич мистецтва.
Обладнання:  портрет Г.К.Андерсена, ілюстрації до казок.
Тип уроку:      урок застосування знань, умінь і навичок.
Хід  уроку

І. Актуалізація опорних знань.
  1. Перевірка домашнього завдання
ü  Що вам відомо про Г.К.Андерсена?
ü  Назвіть головного героя казки «Соловей».
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
ІІІ. Осмислення змісту і послідовності застосування знань.
   1. Слово вчителя.
Сьогодні на уроці ми з вами повинні розкрити образ солов’я та  показати зміни в образі імператора. А для цього ми зупинимося на окремих епізодах казки.
   2.  Робота над текстом казки.
ü Де відбувається дія казки?
ü Опишіть палац імператора.
ü Як імператор дізнався про солов’я? Як цей випадок характеризуєімператора? («Виявляється, у нас тут живе незвичайна пташка, яка зветься «соловей». Кажуть, що вона найкраща у моїй великій державі.  Чому мені про неї ніколи не доповідали?»)
ü Яким був соловей? З чим автор порівнює його спів? ( Зі скляними  дзвіночками.)
ü А яке враження справив спів солов’я на імператора? Чому? ( Він заплакав, тому що вперше почув голос природи. Душа імператора   розкрилась назустріч пісні – і він заплакав.)
ü А чому ж соловей відмовився від нагороди? ( Він вже отримав вищу нагороду – сльози.


ü Талант радує людей від усієї душі, а не за плату.)
ü Опишіть штучного солов’я. Хто зробив китайському імператорові дивний подарунок?
ü Чому придворні були у захваті, а прості люди відчували, що щось тут не те? ( Живого співу живої душі ніщо не замінить. Адже в живій душі знаходить відгук те, що йде від серця, а в придворних живої душі не було, тому їм милим був штучний соловей.)
ü Чому справжній і штучний соловей не змогли співати разом?
ü Чому справжній соловей залишив палац? ( Всі захопилися цяцькою, а про нього забули. Соловей – творець, йому нецікаво було слухати спів цяцьки.)
ü Яке є українське прислів’я, що відповідає цьому епізоду? Чи справді гарне – то найкраще?
Не все золото, що блищить.
( Діти записують у зошит.)
ü Що трапилось з іграшкою? Які заходи вжив імператор, щоб оживити штучного птаха?
     ( Він послав за придворним медиком.)
ü А що ж трапилося далі? Що мучить імператора в останні хвилини його  життя?
ü Чи допоміг штучний птах імператорові?
ü Що примусило справжнього солов’я повернутися до імператора?
      ( Соловей оцінив в імператорові те, що проявилось сльозами.)
ü Як сталося, що смерть відступила від імператора?
ü Як же закінчується казка?
      3.Складання порівняльної таблиці справжнього та штучного солов’я
 –Давайте запишемо у зашити, яким був соловей (учні заповнюють першу колонку таблиці)

Живий соловей
Штучний соловей
Маленька сіренька пташка
Простий вигляд
Маленьке горлечко

Спів
Немов скляні дзвіночки дзвенять; співав, як сам хотів

– Чи сподобався  спів солов’я імператору з казки Андерсена?Аргументуйте.
– Як ви гадаєте, чому соловей відмовився від нагороди імператора?
–Як поставилися люди до солов’я? Чи відчув він себе щасливим у палаці? Чому?
– Що було у пакунку, який отримав імператор?.
–Давайте порівняємо пташок. Знайдемо ті слова, які характеризують штучного птаха (Учні у зошитах заповнюють другу частину таблиці)



Живий соловей
Штучний соловей

Дуже схожий на живого, але весь обсипаний діамантами, рубінами та сапфірами; виблискував сріблом та золотом; блищав, як обручка або брошка
Спів

 Співав, як заведена шарманка
  
ІV.  Узагальнення знань.
ü  Що таке тема та ідея твору?
ü  Визначте тему казки.
ü  Розгадайте головоломку. Чи згодні ви з тим, що ці слова містять  головну думку казки?
                           
Не
зо
що
то,

щить

все


те

бли

ло
                                                
Відповідь: « Не все те золото, що блищить.»
V. Підсумок уроку
       У казці Андерсена в боротьбі, в протистоянні перемогло добро, мистецтво одержало перемогу над смертю.
       Неможливо собі уявити життя без мистецтва. Тому ми можемо сказати: «Мистецтво вічне».
       І саме Андерсен, як і всі казкарі світу, прагнув утвердити добро на землі, пробуджуючи його в людських душах за допомогою своїх дивовижних казкових героїв.
 VІ.  Домашнє завдання  Прочитати казку О.Уайльда «Хлопчик-зірка».


Комментариев нет:

Отправить комментарий