Урок 16.
Тема О.С. Пушкін «Казка
про мертву царівну і сімох богатирів»
Мета: познайомити зі змістом казки О.С. Пушкіна;
віднайти спільні та відмінні риси казки О.С. Пушкіна з народними казками;
розвивати вміння відрізняти особливості народної і літературної казок;
вдосконалювати навички коментованого й виразного читання мовою оригіналу;
виховувати повагу до загальнолюдських цінностей, що проголошуються у казці.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: ілюстрації до казки художника, тексти казки
Епіграф:
Нѐгде, в тридевятом царстве,
В тридесятом государстве…
О.С. Пушкін. «Казка про золотого півника»
ХІД УРОКУ
І. Оголошення теми і мети
уроку.
IІ. Актуалізація опорних
знань.
1. Робота з картками біля дошки.
Завдання: знайти і записати
зайве:
1) Богатирі, Баба Яга, Кощій, дракон,
царівна;
2) «Казка про попа і наймита його Балду», «Кресало», «Казка про рибака та рибку», «Казка про золотого
півника», «Казка про царя Салтана, про сина його, славного й могутнього князя
Гвідона Салтановича та про прекрасну царівну Лебедицю».
3) «Попелюшка», «Дюймовочка», «Маленький Мук», «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик», «Казка про мертву царівну і
сімох богатирів».
2. Експрес-опитування.
− Які казки називають літературними?
− Назвіть спільне і відмінне між літературною і фольклорною казками.
− Які літературні казки вам відомі? Назвіть найвідоміших казкарів,
представників світової літератури.
− Доведіть за допомогою конкретних прикладів, що у творчості видатного
російського поета О.С. Пушкіна можна знайти чимало фольклорних образів.
ІІІ. Мотивація навчальної
діяльності.
Слово учителя.
«В некотором царстве, в
некотором государстве…», − саме так зазвичай розпочинаються російські народні
казки. Інколи й О.С. Пушкін обирав для власних казок зачин, подібний народному
(зачитується епіграф до уроку). Але в літературній казці автор може іноді
відмовитися від сталих традицій. Як розпочинається казка О.С. Пушкіна, яку ви
читали до уроку? Чи віднайшли ви у тексті казки слова, за допомогою яких можна
дізнатися про російські народні традиції?
IV. Формування нових знань,
умінь та навичок.
1. Словникова робота.
Заповнення інтерактивної
словникової таблиці на основі перевірки домашнього завдання й опрацювання
оригінального тексту.
Таблиця
Старий уклад російського життя у «Казці про мертву
царівну і сімох богатирів» О.С. Пушкіна
Слово (рос.)
|
Текст (оригінал)
|
Лексичне значення
|
Терем
|
царевна … на терем набрела
|
Високий житловий будинок чи частина його; у ньому
жили бояри і багаті люди в древній Русі (укр. терем).
|
Инда
|
…инда очи разболелись
|
Навіть (давнє)
|
Персты
|
И прищёлкивать перстами…
|
Пальці (давнє)
|
Светлица
|
Отвели они девицу
… во светлую светлицу |
Чиста, світла кімната у верхній частині
будинку-терема (укр. світлиця).
|
Горница
|
Царевна очутилась в светлой горнице
|
Світле, чисте приміщення на верхньому поверсі
житла.
|
Угол (красный)
|
…усадили в уголок
|
Місце під іконами для почесних гостей (укр. святий
кут).
|
Полати
|
На полати взобралась
|
Широкий дерев’яний настил для відпочинку під
дахом. (укр. піл).
|
Девичник
|
На девичник собираясь
|
Вечірка у домі нареченої перед весіллям.
|
Сенная девушка
|
И наказывает ей, сенной девушке
своей
|
Служниця для брудної роботи (від слова «сіни» −
приміщення між ґанком і житловою частиною будинку).
|
Рогатка
|
Царица злая, ей рогаткой угрожая…
|
Середньовічне покарання: на шию одягали залізний
нашийник з чотирма кінцями («рогами»), які не дозволяли людині спати.
|
2. Коментоване читання
оригінального тексту.
Опис інтер’єру старовинного
руського терему.
А
царевна, подбира̀ясь,
Поднялася
на крыльцо
И
взялася за кольцо;
Дверь
тихонько отворилась,
И
царевна очутилась
В
светлой го̀рнице; кругом
Лавки,
крытые ковром,
Под святыми стол дубовый,
Печь с лежа̀нкойизразцо̀вой…
− Чому поет пише, що тут живуть «добрі люди»? (Вчитель пояснює лексичне
значення слів, що позначені курсивом).
3. Складання плану казки.
1. Народження царівни.
2. Гордовита та злослива цариця-мачуха.
3. Краса і скромність молодої царівни.
4. Заздрість і помста мачухи.
5. Життя царівни у сімох богатирів.
6. Отруєне яблуко.
7. Кришталева домовина.
8. Пошуки нареченої.
9. Смерть лиходійки.
10. Весілля.
V. Закріплення знань, умінь та
навичок.
1. Бесіда.
− Сюжет якої відомої казки нагадує «Казка про мертву царівну і сімох
богатирів»? («Білосніжка і сім гномів»
братів Грімм).
− Назвіть головних і другорядних персонажів казки.
− Хто допомагає, а хто заважає головним героям?
− Як сили природи у казці ставляться до королевича Єлисея? Чому?
− Найдіть чарівні предмети у казці. Яку роль відіграє дзеркало у розвитку
подій?
− Чи намагаються казкові герої покарати мачуху за заподіяне зло?
− Чому помирає мачуха? Що хотів сказати цим автор?
− Знайдіть у казці зачин і кінцівку. Що незвичного і традиційного в цих
частинах ви помітили?
− Де відбуваються події казки? Знайдіть в тексті вказівки на місце
перебування героїв і час дії.
− У народних чарівних казках часто вживаються числа «3», «6», «7».
Наведіть приклади такого вживання зі щойно прочитаного літературного тексту.
VI. Підведення підсумків уроку.
1. Висновок. Слово учителя.
Наявність повторів,
народнопоетичних словосполучень, використання традиційних чисел, кінцівка казки
(«Я там был, мёд, пиво пил, Да усы лишь обмочил»); чарівні елементи
(дзеркальце, розмова людини з сонцем, місяцем і вітром, дивний сон царівни)
доводять, що «Казка про мертву царівну і сімох богатирів О.С. Пушкіна» тісно
пов’язана із фольклорними традиціями. Сюжет, подібний європейській казці про
Білосніжку, свідчить про те, що поет цікавився фольклором різних народів. Ритм,
рима, милозвучність поетичної мови О.С. Пушкіна роблять казку неповторним
літературним шедевром. Ця казка дарує не тільки естетичне задоволення – вона
повчає нас, виховує неприйняття зла і жорстокості, віру в справедливість.
2. Складання усного
висловлювання про власне враження від прочитаної казки.
VII. Домашнє завдання.
Завдання за варіантами.
І варіант: знайти в тексті поетичні описи сонця, вітру, місяцю, виокремити в них
образні прикметники, виписати їх у зошит.
ІІ варіант: знайти емоційно забарвлені прикметники, за допомогою
яких подаються образи людей і предметів у казці, виписати їх до зошитів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий